Vip-Kidz.com is een relatief jong bedrijf, maar nu al de snelst groeiende webshop van de maand november. Wat is het geheim van deze webshop? We stellen een paar vragen aan Annemieke Wemmers, de drijvende kracht achter dit succes.

Wat houdt jullie concept in?
Vip-Kidz is niet zomaar een webwinkel. Het draait bij ons allemaal om de beleving. De webshop wordt ondersteund door wat wij noemen een EXPERIENCE store. De EXPERIENCE store is een uniek belevingsgericht centrum waar alle kleding te passen, te voelen en te gebruiken is.

De EXPERIENCE store is een fantastische beleving voor kinderen, de vaders en de moeders. De EXPERIENCE store is voorzien van verschillende hightech gadgets om de kids een superbeleving te geven. En niet alleen hightech gadgets, maar ook een visagiste en een fotograaf maken de beleving compleet.

Je kunt in de EXPERIENCE store heel veel doen met kleding, maar je kunt het NIET kopen. Je kunt kleding bestellen. Alles wat je als klant wilt aanschaffen, wordt ter plaatse online besteld en de volgende dag thuis afgeleverd. De klant hoeft dus niet met zware tassen te sjouwen. De kinderen gaan wel alvast met hun net gekochte kleding op de foto, professioneel verzorgd door een fotograaf en een visagiste. De foto gaat mee naar huis en de volgende dag wordt het ‘cadeautje’, de gekochte kleding, thuis bezorgd. En de vaders en moeders… die vinden het heerlijk, geen gesjouw met tassen of dozen.

Deze combinatie maakt ons uniek en krachtig. De winkelstraten worden de laatste jaren steeds leger en als we de trendanalisten mogen geloven staan de meeste winkels over 5 jaar leeg. Maar tegelijkertijd zie je een trend dat bij veel webshops, die ook een fysieke store hebben, juist groei wordt gerealiseerd. Vertrouwen en beleving zijn ook voor online shoppers doorslaggevende factoren.

Wat is doorslaggevend geweest voor deze groei?
De laatste maand hebben we een unieke groei gerealiseerd en nu moet de december maand nog komen. Wij hebben de afgelopen maand veel ingezet op social media marketing. De acties die wij opzetten, zoals “Nu bestellen is gratis verzenden en morgen in huis”, blijken doorslaggevend te zijn in de aankoopbeslissing van onze doelgroep.
Wat voor ons ook erg goed werkt, is het promoten van de late cut-off tijd. We starten dan ’s avonds een actie met “Tot 23:55 uur besteld, is morgen in huis”. Dat werkt super! Onze klanten reageren positief op de snelle verwerking en bezorging. Ze hebben de kinderen op bed gelegd, pakken de iPad en wij komen langs op Facebook. Snel en eenvoudig bestellen en de volgende morgen hebben ze het in huis.

Dat is voor ons wel de rust van een partner als Montapacking. Als we in een avond het aantal orders verzesvoudigen, maakt het niets uit. De rust van een partner die gewoon echt vlekkeloos verwerkt wat wij verkopen, is ongelofelijk prettig. Het geeft je het vertrouwen dat je elke actie, gepland of spontaan, met een gerust hart in kunt zetten.

Ik denk dat er nog wel iets is wat doorslaggevend is geweest voor het succes. Wij hebben er bewust voor gekozen om 15 topmerken te voeren. Deze topmerken hebben wij vervolgens heel breed ingekocht. Als een merk 300 items heeft, dan hebben wij ze allemaal. Dus onze klanten, die worden getriggerd door de promotie van merken, kunnen bij ons altijd alle items aanschaffen die ze willen hebben. Een focus dus op 15 topmerken en dan de gehele collectie.

Heb je nog een tip voor andere webshophouders?
Ja, ik heb er wel een paar. Allereerst bestaat er, zeker ook in mijn branche, nog steeds het idee dat een webshop iets is wat je erbij doet. Dat is een denkfout. Een online winkel is een echte winkel. Net als in een gewone winkel moet je er dagelijks “doorheen lopen” en je bewust zijn van je winkel. Ook in online winkels moeten dingen op de juiste plaats ‘hangen’ en oude collecties worden opgeruimd.

Als je als ondernemer zelf meerdere dagen in een fysieke winkel staat, heb je er vaak geen tijd voor. Je moet het echt zien als een extra vestiging. Aandacht verdelen gaat eigenlijk niet. Je hebt een goede webshopmanager nodig als je succesvol wilt zijn.
Een andere tip is: verstrek uitgebreide informatie. Bij ons zijn de retouren minimaal. Dat komt door de snelle verzending en duidelijke communicatie in het orderproces.
En een laatste tip en zeker niet de minste: besteed je fulfilment uit. Zelf verzenden is tegenwoordig eigenlijk geen optie meer. Als webshop kun je gewoon niet meer voldoen aan de vraag van de klant naar alle logistieke mogelijkheden. Je raakt je focus op je klant als ondernemer snel kwijt als je vastloopt in de beperkingen van het zelf verzenden. In het verleden “durfden” wij vaak geen grote acties te doen omdat we tegen de grenzen qua verwerking aanliepen. En dan heb ik het nog niet eens over alle extra afleveropties waar je als webshophouder gebruik van kunt maken.

“Een goede fulfilmentpartner geeft je het vertrouwen dat je elke actie, gepland of spontaan, met een gerust hart in kunt zetten.”
Annemieke, Vip-Kidz.com