Retourlogistiek

Retourlogistiek bepaalt voor een groot deel de tevredenheid van een klant. Dit is dus ook van impact op het aantal herhaalaankopen dat volgt vanuit diezelfde kant. Voor webshops is het daarom van groot belang dat de retourlogistiek efficiënt en snel verloopt.

Waarom retourlogistiek uitbesteden aan Monta?

Wanneer klanten zien dat de retourverwerking van een bedrijf spoedig verloopt, zijn ze tevreden. Als retourlogistiek te langzaam of ingewikkeld is, kunnen klanten gefrustreerd raken en nooit meer bij je kopen.

Daarom is het belangrijk om een goede retourlogistiek te hebben of deze uit te besteden aan een efficiënte partner. Besteed je je fulfilment uit bij Monta, dan heb je twee opties om je retouren te verwerken. Kies ervoor om de retouren door ons te laten afhandelen óf doe het zelf via ons Return Management Authorization systeem. Lees hieronder meer informatie over deze twee mogelijkheden.

Snel retouren verwerken via monta
Retourlogistiek uitbesteden monta

Hoe ziet het retourproces eruit?

Bij Monta worden dagelijks retouren aangeleverd door verschillende distributeurs. Retouren worden na ontvangst binnen 48 uur door ons verwerkt. Dit is hoe wij de retouren van jouw webshop in behandeling nemen:

  • Het pakket wordt aangenomen;
  • Indien de originele pakbon er nog bij zit wordt deze gescand;
  • Indien dit niet het geval is, wordt er aan de hand van de adresgegevens bepaald welk order dit is geweest;
  • De goederen worden uitgepakt en geïnspecteerd. Kan het item nog verkocht worden? Dan wordt het terug op voorraad ingeboekt. Is het item kapot? Dan wordt het in quarantaine geplaatst en bepaal jij wat we er vervolgens mee doen.
  • Conclusie: De vervolgbehandeling wordt uitgevoerd conform een vooraf afgesproken protocol.

Bij retourverwerking zijn er extra mogelijkheden

  • Foto: Er kan van iedere retourzending een foto worden gemaakt (deze foto zal dan op het Monta-portal te vinden zijn).
  • Reconditionering: Het reconditioneren van retouren is ook mogelijk bij Monta. We kunnen de teruggestuurde producten strijken of stomen en voorzien van een nieuwe verpakking.
  • Mail: De consument kan een mail worden toegestuurd met het bericht dat de retouren zijn ontvangen. Dit bericht kan uiteraard worden aangepast. Zo kan er bijvoorbeeld gemeld worden dat de retouren zijn goedgekeurd en dat de betaling of het nieuwe product nog dezelfde dag wordt uitbetaald of verzonden. Zo zorgt onze retourlogistiek ervoor dat de consument op de hoogte wordt gehouden, iets wat voor meer positieve reviews kan zorgen.
Retourlogistiek via Monta

Fulfilment op basis van vertrouwen, dagelijks opzegbaar.

  • Dagelijks opzegbaar, open contract. Wij doen zaken op basis van vertrouwen.
  • Verzending en retournering al vanaf €2,95 per order.
  • 20 jaar ervaring. Ons betrouwbaarheidspercentage scoort daarom 99,98%.
  • Met ons fulfilment verzorgen wij je logistieke proces helemaal naar jouw wensen.
  • Verkrijg real-time inzichten in de status van je orders & koop de juiste voorraad in door middel van onze slimme software.
  • Eigen accountmanager op de vestiging waar jouw producten liggen, wel zo persoonlijk!
Mike sales contact monta

Vrijblijvende offerte

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Marketing
  • Ontvang al binnen één dag een offerte!

Zelf retourzendingen afhandelen of uitbesteden: Alles kan bij Monta

Je kunt er dus voor kiezen om de retourverwerking door Monta te laten doen. Een andere optie voor retourverwerking is ons Return Management Authorization systeem (RMA-systeem). Dit is een overzichtelijke manier voor snelle en efficiënte retourafwikkeling. Wanneer je gebruik maakt van fulfilment bij Monta, dan heb je dus kosteloos toegang tot dit systeem.

Via een gebruiksvriendelijke online omgeving kun je met ons RMA zelf de retouren van je consumenten afhandelen. Het retourbeleid wordt door jou bepaald. Deze online omgeving kan volledig in je eigen huisstijl worden gemaakt. Het zal voor de consument dus herkenbaar en vertrouwd aanvoelen.

Het RMA systeem is eenvoudig en snel in gebruik te nemen. De implementatie vraagt ongeveer vijf minuten  tijd. En daarnaast leveren we altijd service wanneer er vragen zijn. Retouren voor een webshop afhandelen kan zo makkelijk zijn.

RMA systeem monta
Waarom zijn retouren belangrijk?

Waarom zijn retouren voor een webshop zo belangrijk?

De return policy van je webshop heeft veel invloed op het consumentenvertrouwen. Daarom maken wij het je klant graag zo makkelijk mogelijk. Wanneer consumenten naar tevredenheid worden geholpen bij de retourverwerking, is de kans groot dat ze terugkeren.

In onze retourlogistiek bieden we consumenten diverse mogelijkheden om het retourneren zo makkelijk mogelijk te maken. Zo bepaalt de consument bijvoorbeeld zelf bij welke vervoerder ze het pakket inleveren.

Hoe te starten?

Fulfilment op basis van vertrouwen, dagelijks opzegbaar.

  • Dagelijks opzegbaar, open contract. Wij doen zaken op basis van vertrouwen.
  • Verzending en retournering al vanaf €2,95 per order.
  • 20 jaar ervaring. Ons betrouwbaarheidspercentage scoort daarom 99,98%.
  • Met ons fulfilment verzorgen wij je logistieke proces helemaal naar jouw wensen.
  • Verkrijg real-time inzichten in de status van je orders & koop de juiste voorraad in door middel van onze slimme software.
  • Eigen accountmanager op de vestiging waar jouw producten liggen, wel zo persoonlijk!
Mike sales contact monta

Vrijblijvende offerte

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Marketing
  • Ontvang al binnen één dag een offerte!

Dit kun je bij ons verwachten

Bij aanlevering voor 12:00 uur, dezelfde dag nog verwerkt
Snelheid is een groot onderdeel van het succes van jouw webshop. Daarom wordt een retour, die vóór 12:00 uur bij ons is aangeleverd, dezelfde dag nog verwerkt. Het gehele proces wordt, net als alle andere fulfilment processen, gecoördineerd door onze customer-service medewerkers. Op die manier wordt de klant optimaal geïnformeerd over zijn of haar de retour.

Service en kwaliteit voorop
Fulfilment voor jouw webshop is onze passie. Het succes van onze klanten is mede afhankelijk van perfecte logistiek. Snelheid van een orderverwerking, handige afleveropties en de levering van flexibele diensten zijn doorslaggevend. Daar zijn we ons sterk van bewust en daarom investeren we al onze passie, kennis en ervaring in een geweldige dienstverlening inclusief een uiterst eenvoudige en efficiënte retourlogistiek.

Gemak voor je bedrijf en voor de klant
Omdat wij onze retourlogistiek zo goed op orde hebben, brengt dit veel gemak voor jou mee. Bovendien kun je zelf als ondernemer de retourkosten voor je webshop kiezen (zo kun jij zelfs met je retouren winst maken!) en de retourvoorwaarden uitschrijven. Wij zorgen er dan voor dat alles goed gaat.

Snelheid verwerking monta

Veelgestelde vragen

Wat is retourlogistiek?

Retourlogistiek omvat het volledige proces vanaf het moment dat een klant een product retourneert, tot aan het moment dat het opnieuw beschikbaar is voor verkoop. Dit houdt in dat we de geretourneerde producten ontvangen, inspecteren, beoordelen en vervolgens verwerken op een manier die zo efficiënt mogelijk is voor zowel het bedrijf als de klant.

Waarom wordt retourlogistiek steeds belangrijker?

Stel je eens voor hoe vaak mensen iets online bestellen en het dan toch niet willen houden. Met de groei van online winkelen gebeurt dit steeds vaker. Daarom is het belangrijk de retourlogistiek van je bedrijf goed op orde te hebben. Monta helpt je graag bij het afhandelen van je retouren.

Bovendien wordt er tegenwoordig steeds meer waarde gehecht aan duurzaamheid. We streven er daarom naar om producten die worden teruggestuurd opnieuw te gebruiken of te recyclen, in plaats van ze gewoon maar weg te gooien.

Hoe worden retouren verwerkt?

Wanneer een product of een volledige bestelling wordt teruggestuurd, beginnen we met een grondige inspectie. We controleren de staat van het product en bepalen of het nog geschikt is voor verkoop. Als het product nog in goede staat verkeert, wordt het opnieuw gescand en weer toegevoegd aan de voorraad.