The Show must go on: 50% groei ondanks brand. – Richard de Hoog (Felinaworld.com)

The Show must go on: 50% groei ondanks brand. - Richard de Hoog (Felinaworld.com)

‘Maanden was ik bezig om alle kersthuisjes en nieuwe producten binnen te krijgen. Oktober vorig jaar zag ik dan ook als mijn generale repetitie, op 26 september was echt alles op voorraad. Een dag later kwam die brand. Al mijn spullen waren verbrand, dan stort je wereld wel even in.’

Richard de Hoog is eigenaar van webshop Felinaworld.com. De Europese online marktleider in miniatuur kersthuisjes. ‘Het is echt een niche, ja. Maar toch zijn mijn klanten maanden per jaar bezig met hun dorpen. Sommige klanten beginnen in januari dit jaar al met de eerste schetsen voor de winter van 2020.’

‘Ik kreeg Montapacking erbij’

‘Ik kom uit een ondernemersfamilie en was voorheen actief in het vastgoed. Daar ben ik uitgestapt en van dat geld kocht ik een drietal ondernemingen:champagnepost.nl, een zonnebrillenmerk en Felinaworld.com. Alle drie zaten ze bij een andere fulfilmentpartij. Felina World zat al jaren bij Montapacking, dus ik kreeg hen erbij.’

‘Maar ik wilde uiteindelijk mijn fullfillment van mijn bedrijven graag bij één partij onderbrengen. Mijn ambities met felinaworld.com zijn groot, dus naast een goede persoonlijke relatie is schaalbaarheid van groot belang. Montapacking biedt deze combinatie. Daarnaast is automatisering erg belangrijk voor mij. Montapacking loopt hierin ver vooruit en is daarmee een verlengstuk van mijn eigen bedrijf. Dat bevalt me wel.’

Kersthuisjes in juli?

‘Ieder jaar bouwen onze klanten opnieuw een dorp dat groter, beter, mooier moet zijn dan voorgaande jaren.  Alle merken hebben een eigen thema en hebben ieder jaar is er weer een nieuwe collectie.’

‘In juli komen de eerste bestellingen van de early adopters binnen. In tegenstelling tot tuincentra kunnen wij het hele jaar door producten leveren. Natuurlijk komt in november de piek met extreem veel bestellingen. Dan bestellen ook de klanten die een paar huisjes op de schoorsteenmantel zetten.’

‘Want klanttevredenheid gaat gewoon boven alles’

‘In september ging de volledige voorraad van De Hoog in vlammen op toen de vestiging van Montapacking in Molenaarsgraaf volledig afbrandde. “Mijn grootste pijnpunt was mijn verplichting naar mijn klanten. Ik had heel veel producten al verkocht en had mijn klanten beloofd dat zodra mijn container binnenkwam de bestelde producten direct zouden worden uitgeleverd naar mijn klanten. Enkele uren nadat de container was gelost brak de brand uit. Ik was alles kwijt. Ik kon mijn bestellingen ook niet meer aan mijn klanten leveren. Omdat ik de betaling al wel had ontvangen, voelde ik dus niet alleen de commerciële druk maar ook de morele druk om mijn uiterste best te doen voor mijn klanten”.

‘Ik moest snel schakelen en wilde zo snel mogelijk door: ’the show must go on’. Klanten hebben er niets mee te maken dat mijn voorraad in vlammen is opgegaan. Maar ook voor mijzelf moest ik ‘mijn winkelschappen’ zo snel mogelijk vol krijgen om dit seizoen te redden. Alleen met voluit doorgaan, kun je het achter je laten.’

Levenslessen oogsten

‘Montapacking was zó rap dat ze binnen één dag een nieuwe locatie opgezet hadden. Ik kon een container die net na de brand geleverd zou worden meteen daar al kwijt. Diezelfde dag werden er alweer orders verwerkt voor mijn klanten. Daar ben ik ze heel dankbaar voor, nooit lieten ze mij in de kou staan.’

‘Het jaar 2018 liep heel anders dan vooraf gedacht. Jarenlang had ik geïnvesteerd en dit jaar zou ik oogsten. Maar wat ik voornamelijk geoogst heb is: levenslessen en ervaring.’