Springplank voor meer omzet

Springplank voor meer omzet

Eigenaar Edwin van der Ham van Montapacking maakt het eigen motto waar: enthousiast en excellent verwoordt hij waar het bedrijf voor staat. “Wij zorgen dat bestellingen worden afgeleverd zoals de consument dat wil: snel, wanneer en waar ze dat willen en met een goed en makkelijk retourproces. En de webshops krijgen eenvoudig en gratis toegang tot alle grote marktplaatsen.”

Leuker en beter

“Onze missie is om het leuker en beter te maken voor de consument. Die wil dat bestellingen netjes verpakt en bezorgd worden, op de gekozen tijd en plaats en dat eventueel retourneren goed en makkelijk geregeld is. Driekwart van de reviews van een webshop gaat over de levering en het retourneren. Een goede levering is dus essentieel voor de klanttevredenheid en daarmee voor het succes van een webshop. Tevreden klanten bestellen namelijk opnieuw. Voor webshop-ondernemers is het belangrijk om geen zorgen te hebben over het beheer van de voorraad, het verpakken en versturen. Als specialist makenn wij dat dus voor de ondernemer en consument leuker en beter.”

Martkplaatsen steeds belangrijker

“Wij verwerken momenteel zo’n 50.000 orders per dag en 40% daarvan loopt via marktplaatsen zoals Amazon, Bol en Alibaba. Een paar jaar geleden was dat nog nul. Het is een internationale trend, je ziet dat steeds meer consumenten beginnen met het zoeken naar producten op een marktplaats. Daar wil je als webshop van meeprofiteren maar als zelfstandige is de drempel om mee te doen met bijvoorbeeld Amazon best hoog. Het is arbeids- en tijdsintensief om een koppeling te realiseren en daarom bieden wij al onze klanten als service een standaardkoppeling aan met de grote marktplaatsen. Dat noemen we MontaConnect en het is niet alleen gratis maar ook snel te implementeren: klanten kunnen binnen 24 uur hun producten op verschillende marktplaatsen te koop aanbieden. Onderdeel van de service is ook het synchroniseren van de voorraden. Zijn er 10 exemplaren beschikbaar in het warehouse en iemand bestelt er 1 op Bol.com dan wordt de voorraad voor alle aangesloten marktplaatsen direct aangepast. Het voordeel voor de ondernemer: één voorraad, verkoop op verschillende belangrijke kanalen en goede, snelle uitlevering via één partner. Gemiddeld groeien onze klanten 30% per jaar, degenen die gebruik maken van de marktplaatsen hebben afgelopen jaar een groei gehaald van maar liefst 40%. Landelijk is die groei trouwens 15%. Onze klanten groeien dus twee keer zo snel als hun collega’s in de markt”

Keuzevrijheid in levering

“Consumenten leggen de lat hoog en verwachten dat ze kunnen kiezen wanneer en waar een pakje wordt geleverd en vaak ook nog door wie. Dat betekent keuze uit verschillende besteldiensten, levertijden en plaatsen. Je wordt als klant niet blij als je kiest voor levering op een afhaalpunt en blijkt dat je naar het PostNL-punt moet vijf kilometer verderop terwijl er een DHL-punt om de hoek zit. Daarom hebben wij contracten met een groot aantal bezorgdiensten en maken in principe al hun opties beschikbaar, dat is ons unique selling point. Zo kunnen we nu ook al ‘voor 12.00 uur besteld, vandaag nog geleverd’ waarmaken.”

MKB-cultuur
“In onze eigen organisatie hebben we volledige focus op tevredenheid van de klant. In het MKB is klantgerichtheid vanzelfsprekend, word je groter dan zijn er speciale programma’s voor nodig. Montapacking is decentraal georganiseerd met 10 autonome vestigingen. Dit zijn in feite MKB-bedrijven die hun klanten persoonlijk kennen. We zijn ook het enige fulfilmentbedrijf met open contracten die per dag opzegbaar zijn: we doen onze uiterste best om de klanten tevreden te houden en willen ze nooit tegen hun zin aan ons binden. Het is essentieel dat een klant blij is met de service van Montapacking. De IT en contracten met vervoerders zijn centraal geregeld omdat daar volume belangrijk is. Montapacking is een technologiebedrijf, dus alle software ontwikkelen we zelf. Bij Montapacking werken momenteel 600 mensen, waarvan minimaal 10% alleen maar bezig is met innovatie!’

Waar gaan we naartoe?
“Webshops zullen blijven groeien. De marktplaatsen zijn nu hot maar het is natuurlijk belangrijk om er als webshop niet volledig van afhankelijk te worden. Een paar jaar terug was hoog eindigen in Google vooral heel belangrijk en daarmee ook SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimization). De aanwezigheid op marktplaatsen is daar nu bijgekomen.

Kijken we naar de toekomst dan lijkt gerobotiseerd zoeken een trend te worden: nu al starten veel jongeren hun online zoektocht met Siri en bijvoorbeeld de spraakassistent van Google. En daarmee wordt vindbaarheid van producten het relevanst. In ieder geval blijft een eigen webshop belangrijk, zeker bij nicheproducten. De missie van Montapacking is dan ook om de marktbewegingen zo goed mogelijk te volgen en webshops daarin te ondersteunen om hiervan optimaal gebruik te kunnen maken.”

Het gaat om de webshops
Edwin van der Ham vat het als volgt samen: “Marktplaatsen zijn een schitterende manier om snel meer te verkopen, maar het is niet meer dan een van de verkoopkanalen die webshops in kunnen zetten. Wij faciliteren webshops om een hogere leveringsbetrouwbaarheid te garanderen vanuit een groeiend aantal vestigingen in Nederland en daarbuiten. Montapacking moet je dan ook zien als een springplank voor meer omzet.”