Historie

Montapacking is opgericht in 1988 in Asperen door de familie van Willigen als thuiswerkcentrale.

In 1999 is de eenmanszaak overgenomen door de huidige eigenaar; Edwin van der Ham.

Gestart met een inpakorder voor Worldonline is het bedrijf nu uitgebouwd tot een hypermodern fulfilmentbedrijf met meerdere vestigingen in Nederland en een team van meer dan 400 medewerkers.

Verpakken met thuiswerkers

montapacking-geschiedenis-verpakkingIn eerste instantie zijn er nieuwe klanten bijgekomen in de “Doe het zelf” sector. Alle werkzaamheden werden uitgevoerd met thuiswerkers. In 2000 kwam internet massaal op, waardoor er ontzettend veel verpakkingscapaciteit nodig was voor het verpakken van cd’s voor diverse internetaanbieders. Montapacking is hier op ingesprongen en kon mede door haar grote bestaande bestand van thuiswerkers hier snel en flexibel op inspelen.

Loonverpakken en Co-packing

In 2000 is de Co-packing afdeling opgericht om naast handmatig ook  machinaal  te kunnen verpakken. In eerste instantie was dit voornamelijk het sealen en krimpen van de cd’s in folie. Later zijn hier diverse machines en productielijnen bijgekomen om te labelen en tijdschriften te verpakken.

B2B logistiek

In 2006 is Montapacking gestart met de logistieke activiteiten voor haar klanten. Naast het verpakken van de producten kwam de vraag vanuit de markt om deze producten ook op te slaan en te verzenden naar distributiecentra van de klanten van onze klanten. In eerste instantie waren dit enkel business to business orders.

montapacking-geschiedenis-1999In 2006 groeiden zowel Montapacking Nieuwland als Montapacking Werkendam beide behoorlijk uit hun jas, zodat er is besloten om grond te kopen op industrieterrein Papland in Gorinchem. Hierop is in 2007 een nieuw pand gebouwd.

Fulfilment

In 2010 kwam steeds vaker de vraag vanuit de bestaande klantenkring om ook de logistiek voor hun webshop(s) te gaan verzorgen. Montapacking heeft in 2010 er een nieuw bedrijfspand bijgekocht in Waspik om deze fulfilmentactiviteiten op te zetten. Montapacking is vanaf haar ontstaan een sterk technologie gedreven organisatie. Voorwaarde voor het opzetten van de fulfilmentactiviteiten was dan ook dat we moesten werken met een schaalbaar logistieke platform waarop we snel klanten konden aansluiten. Door deze keuze werd fulfilment, wat tot dan toe alleen mogelijk was voor grote bedrijven, ook ineens bereikbaar voor kleinere MKB webshops. Uiteindelijk heeft het tot 2012 geduurd voordat de eerste fulfilmentorders verwerkt konden worden. Hierna versnelde de groei zich enorm.

Sinds 1999 heeft Montapacking een gemiddelde groei gerealiseerd van 25 procent per jaar. In 2014 is deze opgevoerd naar 50%, in 2015 naar 75%, in 2016 95% en in 2017 60% groei.

Montapacking werkt met een decentraal gestuurde organisatie met vijf onafhankelijke cellen.
In al deze  verschillende zelfstandige cellen van Montapacking wordt een maximale focus op het primaire proces gecreëerd.

 

De belangrijkste succesfactor van Montapacking is de oprechte aandacht die de organisatie besteed aan zowel haar medewerkers als aan haar klanten. Door verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie te leggen, wordt er een hele hoge mate van betrokkenheid en ondernemerschap gecreëerd bij de medewerkers.