We zijn natuurlijk een beetje partijdig, maar het leek ons goed om wat argumenten op een rijtje te zetten die wij tegenkomen in onze gesprekken. Een aantal zaken zijn namelijk op hardnekkige misverstanden gebaseerd.

Met deze blog willen we je graag op weg helpen om een weloverwogen keuze te maken. Natuurlijk zijn we ook erg benieuwd naar jouw ervaringen, reacties en aanvullingen!

Voordelen eigen beheer

Het gevoel dat je er grip op hebt
Het fulfilmentproces in eigen beheer geeft je het gevoel dat je er grip op heb, je hebt zelf alle controle en kan erop toezien dat alles echt naar jouw wensen verloopt. In de loop van de tijd groeit de logistiek steeds groter bij een succesvolle webshop. In veel gevallen is de hoeveelheid orders al lang boven het hoofd gegroeid, is de controle zoek en kost het zoveel moeite en tijd, dat er weinig tijd meer overblijft om de focus op de business te leggen.

Zelf doen is goedkoper
Voor kleine of beginnende webshops is het zelf verwerken van orders inderdaad goedkoper. Bij lage orderaantallen gecombineerd met veel voorraad kan het goedkoper zijn om zelf te verzenden. Bij groeiende aantallen is fulfilment uitbesteden al heel snel wel goedkoper. Wanneer de keuze gemaakt moet worden tussen uitbesteding en eigen beheer, worden veel kosten vergeten in de prijs per order, denk aan personeel, huisvesting, afschrijving, verpakkingsmateriaal, verzekeringen, onderhoud.

Precies weten wat je in huis hebt
Invloed uitoefenen op het proces, even de voorraad in kunnen zien en snel in kunnen grijpen, dat zijn voordelen van eigen beheer. Je loopt zo even door de loods om een blik te werpen op de voorraad en de verwerking. Maar heb je eigenlijk wel realtime inzage in de handelingen die worden verricht en weet je precies wat de voorraad is? In de praktijk zien we dat dit vaak tegenvalt. Zodra de orderaantallen toenemen, wordt het heel erg moeilijk om grip op te houden op het proces en de voorraad.

Je bent heel flexibel
Even leuk inpakken, een extra product erbij, handgeschreven kaart toevoegen of bedrukte dozen gebruiken, dat is eenvoudig en snel te regelen als je zelf het fulfilmentproces in beheer hebt. Bij uitbesteding vragen deze extra’s een goede afstemming en flexibiliteit van het fulfilmentbedrijf.

Voordelen uitbesteden

Geen groeibeperking
Door het plafond gaan met de groei van orders zonder klanttevredenheid te verliezen, dit is mogelijk. Bij uitbesteding kan de snelheid en kwaliteit van leveren gehandhaafd worden, ook als de aantallen opeens verdrievoudigen door een succesvolle marketingactie. Dat geeft een groot stuk vrijheid. Opeens werkt de verzending niet meer als een stop in de wasbak, maar juist als een krachtige, logistieke rivier waarop je mee kunt stromen.

Het geeft je de juiste focus
Marketing en productinkoop zijn de zaken waardoor juist successen zijn behaald, daar hoort de focus te liggen voor de webshophouder. Door uit te besteden kun je zelf weer aan de slag met het ontwikkelen van je webshop en hoef je geen tijd meer te verspillen aan de logistieke afhandeling van de orders.

Uitbesteden is goedkoper
Vanaf 10 orders per dag is uitbesteden van het fulfilmentproces vaak goedkoper. De schaalvoordelen die een fulfilmentbedrijf biedt, door volume bij de inkoop en de orderverwerking, zijn individueel als bedrijf nooit te realiseren. Daarnaast geeft een excellent fulfilmentbedrijf toegang tot een realtime inzage van orders en voorraad. Dit alles voor een transparant all-in tarief, waardoor je grip hebt op de kosten. Dus geen verrassingen. Lees alles over all-in-fulfilment.

Maximale service
Een excellent fulfilmentbedrijf biedt flexibiliteit en maximale service om een order perfect te verpakken en te versturen. Je orders kunnen verpakt in cadeaupapier of een branded verpakking. Je kunt de consument laten kiezen tussen vervoerders, voor tijdvaklevering, voor bezorging op een afhaalpunt of pakketautomaat. Bij een fulfilment bedrijf zorgt het volume dat er veel meer opties beschikbaar zijn dan een individueel bedrijf kan regelen. En dit alles met messcherpe cut-off tijden tot middernacht!

Perfecte klantcommunicatie
Ons orderproces wordt snel en effectief gecommuniceerd naar eindklanten. Binnen twee uur ontvangt de consument een mail, sms of foto waarmee het inpakken van de bestelling wordt bevestigd. En dat is slechts één onderdeel van het gepersonaliseerde communicatieproces wat we samen met jou op maat maken voor jouw merk en jouw webshop.

De rust dat dingen geregeld zijn
Het hele proces is bij een fulfilmentbedrijf ingericht om jouw orders snel en goed te verwerken, om jouw gegevens 100% accuraat te houden en dit alles inzichtelijk te maken. Zo kun jij ongestoord doorwerken aan de ontwikkeling en groei van jouw webshop.