Heel lang waren webshops samen met fulfilmentbedrijven bezig aan een ware rat-race om de cut-off tijden zoveel mogelijk op te rekken. Cijfers leken te bewijzen dat een late cut-off bijna gelijk stond aan de groei van de verkopen in je webshop.

Dat is niet helemaal het geval. Na verloop van tijd bleek uit diverse onderzoeken dat tijdvakleveringen eigenlijk nog meer de voorkeur hebben van een consument. De consument houdt van een duidelijke levering op een van te voren vastgesteld moment. Deze klantwens vroeg uiteraard alle aandacht, waardoor de service van een tijdvaklevering inmiddels volledig is ingeburgerd in de branche.

Hierbij moeten we wel oppassen dat we niet het kind met het badwater weggooien. Het verruimen van cut-off tijden is wat op de achtergrond geraakt, maar dat is niet terecht. De praktijk bewijst nog steeds dat het verlengen van cut-off tijd ook een zeer positieve bijdrage levert aan de groei van de omzet.

Arjon Severijnen (www.bullstore.nl)

“Sinds wij onze cut-off tijden hebben opgerekt naar 22 uur, hebben wij een omzetstijging gerealiseerd van 14,5%. Uit onze analyses blijkt dat onze klanten toch vaak net voor 10 uur ‘s avonds nog bestellingen plaatsen. Blijkbaar vinden onze klanten het dus belangrijk dat wij een late cut-off tijd hanteren. Met ingang van 1 mei gaan wij onze cut off tijd verder verhogen naar middernacht. Ook in Belgie.”

En het is eigenlijk ook logisch. Als je zelf, als consument, iets bestelt om 11 uur in de avond, wil je het graag de volgende morgen op de deurmat hebben.

Kortom: Het aanbieden van dag- en tijdvakleveringen is de belangrijkste logistieke klantwens van dit moment en uiteraard geen probleem bij Montapacking. Maar dat wil niet zeggen dat een zo laat mogelijke cut-off tijd naar de achtergrond moeten worden geschoven. Dus of het nu het beslag of de slagroom is, de klant wil het allebei, de klant wil kunnen kiezen, de klant wil de regie.

Aan ons, als branche, de taak om dit te bieden, zowel in Nederland als in België.