Het ging de laatste jaren al niet slecht met Montapacking, maar door de coronacrisis groeit de omzet van het distributiebedrijf nóg harder. ,,Na de voorlaatste persconferentie van premier Rutte zagen we de omzet met 40 procent toenemen. Dat was het beste uur ooit voor ons.’’

Het is september 2018 als de telefoon van Edwin van der Ham om half vijf in de ochtend begint te rinkelen. Een van zijn distributiecentra, in Molenaarsgraaf, staat in lichterlaaie. Er is geen redden meer aan, het gebouw aan de Polderweg Oost brandt tot de grond toe af. De oorzaak van de vlammenzee wordt nooit vastgesteld.

Al direct op die rampdag zegt de directeur van Montapacking, een bedrijf dat de distributie voor inmiddels 1100 webshops verzorgt, nieuw te willen gaan bouwen in Molenaarsgraaf en hij heeft woord gehouden. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan het nieuwe distributiecentrum, het elfde van het bedrijf. Dat komt precies op dezelfde plek terug en wordt een ietsiepietsie ruimer dan het vorige, al had Van der Ham graag nog veel groter gebouwd.

,,Maar dat mocht helaas niet’’, zegt de Nieuwlander op de bovenste verdieping van de nieuwbouw, dat een magnifiek uitzicht biedt op de polders van de Alblasserwaard. ,,We hadden het graag gewild, want het gaat ons heel erg voor de wind. Door de coronacrisis groeien we als kool.’’

Daar zag het aanvankelijk niet naar uit, want januari en februari waren magere maanden voor Van der Ham. ,,Veel van onze klanten hadden problemen met de levering van hun producten uit China, waar het coronavirus toen al rondwaarde. Dat is natuurlijk funest voor je bedrijf als je iets verkoopt en je kunt het vervolgens niet leveren.’’

Dat veranderde op slag toen ook Nederland halverwege maart in een lockdown terechtkwam. ,,Mensen gingen massaal thuiswerken en gingen de deur amper nog uit, maar moesten wel die nieuwe broek hebben. Bovendien hadden ze daar ineens de hele dag de tijd voor, omdat ze thuis zaten. Tot die tijd kwam het grootste deel van de bestellingen in de avonduren binnen.’’

Enorme besparing
Het aantal bestellingen steeg sindsdien hard. ,,En daarnaast hadden onze klanten, de webshops dus, minder retouren. Iedereen zat immers thuis, dus de keren dat de bezorger meerdere keren voor een dichte deur stond, en daardoor de pakketjes weer terugkwamen naar onze distributiecentra kwamen vrijwel niet voor. Fijn voor de bezorgers én een besparing voor onze webshops.’’

De grootste klapper moest toen nog komen. In het uur na de voorlaatste persconferentie van premier Rutte, waarin hij strengere maatregelen aankondigde, zag Van der Ham een piek van 40 procent ten opzichte van normaal. ,,En die extra omzet is daarna ook gebleven. We zitten gemiddeld op een plus van 30 procent.’’

Waar de middenstand in binnensteden klaagt dat klanten wegblijven, omdat ze een mondkapje op moeten, voert Van der Ham dat aan als reden van zijn groei. ,,Je zit met je tabletje op schoot op de bank en moet toch die nieuwe broek hebben. Er is natuurlijk al jaren een verschuiving van de markt aan de gang, maar corona heeft dat heel erg versneld. Ouderen kochten nooit iets online. Die waren gewend naar de winkel te gaan, maar nu moesten ze ineens wel.’’

Het bedrijf heeft de afgelopen maanden 450 nieuwe webshops als klant aangenomen, waardoor het totaal op 1100 is gekomen. Er is eigenlijk geen capaciteit meer voor nieuwkomers. ,,Alleen als het interessant zou kunnen zijn, dan maken we misschien een uitzondering. Als het bijvoorbeeld een shop is die kleine producten verkoopt en dat ook nog eens het hele jaar door doet, maar anders moeten we echt ‘nee’ verkopen.’’

De bouw van het nieuwe warehouse in Molenaarsgraaf loopt op zijn eind, maar het is nog onduidelijk van welke webshops de voorraad er komt te liggen. ,,We hebben eigenlijk nog niets, behalve vier medewerkers van wie vaststaat dat die hier vanaf januari aan de gang gaan. De komende maanden gaan we dat helemaal opbouwen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat goedkomen.’’

Vorig jaar opende Montapacking in Lelystad een zelfde soort distributiecentrum, maar dan twee keer zo groot. ,,Dat was in een half jaar helemaal vol’’, zegt Van der Ham. ,,Ik verwacht dat dat op deze plek binnen anderhalf jaar ook gebeurt en waarschijnlijk sneller.’’ Dat levert negentig arbeidsplaatsen op.

Van der Ham is van oorsprong IT’er en die achtergrond komt hem nu goed van pas. ,,We maken daarom veel gebruik van kunstmatige intelligentie. Op onze IT-afdeling werken niet voor niets vijftig mensen. Aan de hand van algoritmes kunnen we voor 90 procent voorspellen wat er verkocht gaat worden.’’

Dat is om meerdere reden belangrijk, doceert de directeur. ,,Omdat we voor al onze klanten garanderen dat bestellingen die tot middernacht gedaan worden de volgende dag bezorgd worden, moeten we vooraf kunnen inschatten om hoeveel bestellingen dat gaat. Dan kunnen we de middag ervoor namelijk extra personeel inschakelen. De eerste vrachtwagen rijdt namelijk om tien over twaalf weg.’’

Paraplu’s in allerlei kleuren
Nog een reden: als je kunt voorspellen hoeveel en wat verkocht wordt, kun je daar de voorraad op aanpassen. ,,Als je paraplu’s in allerlei kleuren verkoopt, had je voorheen van alle kleuren evenveel voorraad. Dat hoeft nu niet meer, omdat onze slimme software vrij precies kan voorspellen hoeveel paraplu’s van welke kleur verkocht worden.’’

En van hardlopers moet je dan juist meer inslaan, zegt Van der Ham. ,,Want een webshop waar bij een product staat ‘in bestelling’, is een slechte webshop. Onze robots zetten die hardlopers ‘s nachts vooraan in de rekken, zodat onze orderpickers daar overdag minder tijd aan kwijt zijn. Het komt erop neer dat je met 30 procent minder voorraad, wat natuurlijk goedkoper is, dezelfde omzet kunt halen.’’

Wat dat betreft lijkt Montapacking wel op het dorpswinkeltje van weleer, vindt de ondernemer. ,,Die winkelier wist ook precies waar zijn klanten behoefte aan hadden. Daar had hij een gevoel bij. Dat hebben we nu ook, maar dan op basis van de data die we door de jaren heen verzameld hebben.’’

Bron: AD.nl – Foto: © Cees van der Wal