Montapacking (fulfilment voor 500 webshops) boekt absolute recordomzet

Vorig jaar werden we van het ene op het andere jaar geconfronteerd met een nieuw fenomeen: Black Friday. Die dag boekten webshops een recordomzet, die in 2017 al hoger was dan het aantal orders voor Sinterklaas. Alleen de Kerstperiode bleek toen nog hoger uit te komen. Afgelopen vrijdag evenaarden Montapacking en de webshops van haar 500 webshopklanten het record van Black Friday 2017 al om half drie in de middag. De artificiële intelligentie van het fulfilmentbedrijf voorspelde op dat tijdstip al dat die omzet nog dezelfde dag om 12 uur ’s nachts minimaal verdubbeld zou zijn. Deze voorspelling werd ook realiteit, uiteindelijk werd 2,14 keer de omzet van Black Friday een jaar eerder, in 2017 behaald. Edwin van der Ham, directeur van Montapacking: “Op basis van AI kunnen we nu al voorspellen, dat dit jaar het aantal binnenkomende orders op Black Friday de orders van Kerst zelfs zal overtreffen.”

Fenomeen
Van der Ham: “In 2017 wisten we, onze klanten en wijzelf, vroeg in de ochtend nog maar amper wat Black Friday was. Al om 9 uur kregen wij signalen vanuit ons WMS systeem dat de orders sneller opliepen dan wat we voorspelden op een normale vrijdag. Om 10 uur kwam het fenomeen Black Friday in Nederland op het nieuws en om 11 uur was een groot aantal klanten met spontane acties gestart. Aan het eind van die dag in 2017 bleken we al onze orderrecords verbroken te hebben. Dit jaar konden we ons eerder voorbereiden en daarom vroegen we al onze klanten ruim bijtijds naar hun acties en verwachtingen. Ze communiceerden dit keer al op woensdag hun aanbiedingen en verwachtingen voor Black Friday. En braken alle verkooprecords. Gemiddeld verkochten ze anderhalf keer zoveel als zij zelf verwachtten. Sommige klanten scoorden zelfs bijna 11 keer zoveel orders als op een normale vrijdag en drie keer zoveel als gedacht.”

AI
Montapacking heeft de afgelopen jaren sterk ingezet op artificiële intelligentie en kan daardoor goed voorspellen hoeveel orders zij die dag gaat ontvangen. Gedurende de hele dag wordt er berekend welke verwerkingscapaciteit het bedrijf moet inzetten om alle orders tijdig te kunnen verwerken. “Het onverwachte effect van Black Friday vorig jaar was moeilijk te voorspellen. Dan is het bij ons ‘alle hens aan dek’ en helpen managers en administratieve krachten, iedereen eigenlijk, met picken en packen. Dit jaar konden wij het veel beter voorspellen, hierdoor konden wij van te voren al veel extra personeel inplannen. Maar ook dit jaar hebben we alle medewerkers ingezet om pakketjes verzendklaar te maken, aangezien de piek nog weer veel groter was dan door onze klanten gepland en door ons voorspeld. Ons team heeft letterlijk dag en nacht gewerkt om alle pakketjes tijdig de deur uit te krijgen. Dat zelfs de partners van sommige van onze collega’s kwamen helpen, is echt uniek. Prachtig om die teamspirit te ervaren”, aldus Van der Ham.

Kerst naar de tweede plaats
Op basis van artificiële intelligentie kan het bedrijf nu al voorspellen dat:
• Black Friday 2018 62% meer orders genereerde dan Sinterklaas in 2018 zal gaan doen.
• Black Friday 2018 18% meer orders genereerde dan Kerst 2018 zal gaan doen.

Van der Ham: “Het is toch wel frappant, dat een fenomeen dat in 2016 nog volstrekt onbekend was in Nederland, in twee jaar tijd de drukste periode voor Kerst van de eerste plaats weet te verdringen. Dat was vorig jaar nog niet zo, maar dit jaar laat onze voorspellende software toch echt dit resultaat zien.”