Vorig jaar werd het al in gang gezet, het spreiden van de kortingsperiode rond Black Friday. Dat zorgde toen voor extra grote omzetten voor de webshops die meerdere dagen Black Friday aanbiedingen hadden. In dit bijzondere jaar worden alle records in online verkopen gebroken. Nu ook weer met Black Friday, die bij veel online aanbieders een week duurt. Door veel eerder deze aanbiedingen te promoten, hoopten de internetwinkels de vraag ook wat te spreiden, waardoor pakketdiensten het werk beter aan zouden kunnen. Dat blijkt een verkeerde veronderstelling, want ondanks deze spreiding wordt opnieuw elke dag het record van de vorige Black Friday gebroken.

Edwin van der Ham, directeur van Montapacking, met 1.150 aangesloten webshops één van de grootste fulfilmentbedrijven in Nederland: “De online gekte kent dit jaar geen grenzen, want de orders van zowel afgelopen maandag als afgelopen dinsdag voor Black Friday waren dit jaar al meer dan op die ‘zwarte vrijdag’ van 2019 en ik verwacht de komende dagen, tot en met donderdag élke dag een hoeveelheid bestellingen, die minimaal 25% hoger liggen dan de piek van vorig jaar. Voor komende vrijdag, Black Friday, voorspelt onze AI software zelfs een verdubbeling van het aantal bestellingen ten opzichte van Black Friday vorig jaar. Vanaf afgelopen maandag is iedere dag voor ons  de allerdrukste dag in onze geschiedenis. Op dit moment verwerken wij  ruim  1 pakketje per seconde. Al deze pakketjes moeten natuurlijk ook nog worden bezorgd. Onze klanten stellen hun planningen iedere dag verder omhoog bij, wij doen dat op onze beurt weer met onze vervoerders. Hierbij is het van groot belang dat onze transportplanning naadloos samenwerkt met de planning van onze vervoerders zoals DHL, PostNL en DPD. We merken dat deze vervoerders op dit moment alles fantastisch hebben voorbereid en echt een topprestatie leveren.”

Jamani Group
Maurice Rustwat, COO bij Jamani Group (o.a. onder andere Dekbed-Discounter.nl Koopjedeal.nl en Woonq.nl), één van de grotere klanten van Montapacking, beaamt deze constatering: “We zien dat consumenten gevoelig zijn voor extra aanbiedingen, daarnaast is de drempel om online te bestellen dit jaar flink verlaagd. Consumenten die voorheen nog niet online bestelden krijgen steeds meer vertrouwen in onze business. We zien dus vooral veel nieuwe klanten in onze webshops. Inmiddels zitten we nu  in de aanloop naar Black Friday al 30 procent boven de allerhoogste piek van toen.”